Informationsamtal
Från den 1 mars 2022 är det krav på att föräldrar ska ha deltagit i ett informationssamtal innan de inleder en tvist i domstol om vårdnad, boende och umgänge. Målet med detta samtal är att ge föräldrar relevant information som kan underlätta för dem i ett tidigt skede och hitta den lösning som är bäst för barnet i frågor om vårdnad, boende och umgänge och på så vis undvika allvarliga konflikter. Syftet är både att informera om domstolsprocessen och vilka konsekvenser den kan få för barnet samt att föräldrar ska få kännedom om vilka stöd- och hjälpinsatser som samhället erbjuder. Barnets perspektiv måste alltid stå i centrum.
Socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört ansvarar för att ett informationssamtal kan hållas.
Efter genomfört samtal utfärdas ett samtalsintyg. Både den sökande föräldern och medföräldern ska erbjudas informationssamtal. Utgångspunkten är att samtalet ska genomföras gemensamt med båda föräldrar, men det är även möjligt att genomföra samtalet enskilt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
