Ansökan om / Avslut av Sysselsättningsresor Daglig verksamhet LSS
Den här tjänsten kräver inloggningInformation kring sysselsättningsresor LSS
Nedan följer information kring sysselsättningsresor, betalningar och betalningsfri månad
- Handläggningstiden är 15 arbetsdagar
- Du kommer att få återkoppling via mejl om din ansökan är godkänd eller om du får avslag på din ansökan.
- Fakturan skickas från Skövde Kommun. Betalning sker innevarande månad. Vid ansökan efter den första i månaden så flyttas kostnaden till nästkommande månad.
- Du har möjlighet att ansöka om autogiro hos din bank. Om du redan har autogiro hos Skövde kommun behöver ni inte ansöka igen.
- Du har en betalningsfri månad under juli månad.
- Du kan resa med sysselsättningsresor mellan din folkbokförda adress i Skövde kommun och daglig verksamhet LSS
- Chauffören kan vid behov följa dig till och från porten, hjälpa dig i och ur bilen, hjälpa till med säkerhetsbältet samt ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage.
Månadskostnad för sysselsättningsresor 2024
För resor till och från den daglig verksamheten får den enskilde betala belopp som motsvarar Västtrafiks kostnad för en 30 dagars periodbiljett i Skövde tätort.
2024 är kostnaden 836 kr oavsett var i Kommunen du bor
Avslut av sysselsättningsresor
Fyll i e-tjänst för att avsluta betalning av sysselsättningsresor.
Det räcker inte att avboka sysselsättningsresor eller makulera medgivandet hos banken.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Vård- och omsorgsnämnden behöver uppgifter om dig för att kunna handlägga din begäran, fatta beslut och genomföra insatser utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
- Behandlingen görs med stöd av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- 5 år
Dina personuppgifter sparas i fem år efter att ärendet avslutas sedan raderas dem.
Handlingar som tillhör ärenden som rör personer födda den 5:e, den 15:e och den 25:e i varje månad arkiveras i kommunens centralarkiv.
Mottagare av personuppgifter
- De som får ta del av dina personuppgifter är anställda som behöver det för att kunna utföra de arbetsuppgifter som är kopplade till behandlingen.
Det kan exempelvis vara handläggare, chefer och administrativ personal. - Alla personal inom vård och omsorg har sekretess, vilket innebär att de inte får föra informationen vidare.
I vissa fall måste vi lämna dina personuppgifter vidare till andra myndigheter, till exempel nämndens tillsynsmyndighet (Inspektionen för vård och omsorg) och mottagare av statistikuppgifter (Socialstyrelsen).
Övriga upplysningar
- Som registrerad har du rätt att få veta i vilka register dina personuppgifter förekommer i och i vilket sammanhang.
- Som registrerad kan du begära att få tillgång till eller rättelse av dina personuppgifter.
- Som registrerad har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.
- Frågor om personuppgiftsbehandlingen kan ställas till kommunens dataskyddsombud dataskyddsombud@skovde.se alternativt Kontaktcenter 0500-49 80 00.
- För mer information hur personuppgifter behandlas se www.skovde.se/personuppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@skovde.se